Hyundai Autó Klub
Hírek:
 
*
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.
Nem érkezett meg az aktivációs e-mail?
2018. Június 19. - 06:25:59


Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát


Google
Menü









24 vendég, 0 tag
Legújabb hozzászólások
írta hosszutom
[2018. Június 16. - 11:10:21]

írta t1218
[2018. Június 13. - 17:08:03]

[2018. Június 10. - 19:14:02]

írta Zotya
[2018. Május 30. - 14:46:20]

írta llaci1
[2018. Május 21. - 22:21:42]

írta hopihe30
[2018. Május 16. - 10:17:35]

írta janaboy
[2018. Május 14. - 20:53:11]

írta hopihe30
[2018. Május 14. - 10:26:17]

írta janaboy
[2018. Május 10. - 19:49:28]

[2018. Május 10. - 18:53:27]
"Nem a hibáinkból látszik, hogy kik vagyunk.. hanem abból, amit utána teszünk!"
Oldalak: 1 ... 149 150 [151] 152   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: Diesel szakrendelés  (Megtekintve 571587 alkalommal)
: Kardiológia II.
0 Felhasználó és 2 vendég van a témában
falzer
Fanatikus fórumozó
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Nem: Férfi
Hozzászólások: 620



« Válasz #2250 Dátum: 2017. Október 31. - 23:16:20 »


Áhhh el se merem olvasni. A dízel motor azért van a világon, hogy vigye a pénzt.  :black eye:

Ha szállítmányozá si vállalkozó lennék  :D biztos pont az ellenkezőjét gondolnám.   :)
Naplózva

Hyundai IX20 1.4 DOHC EUROPE 2011.
Kia Picanto 1.1 EX 2004.

Inkább kérdezek és vagyok fél percig hülye, mint anélkül egy életen át.
boateng28
Tanpályás
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 4


« Válasz #2251 Dátum: 2017. November 01. - 12:04:13 »

Sziasztok!

Új vagyok még itt a forumon, néhány tapasztalatot szeretnék megosztani veletek, illetve kérdezni. Nemrég vásároltam egy i30 1.6 crdi-t 110le, 2014. évjárat. Olajcsere előtt is és utána is hosszabb állás után történő ellenőrzést követően a nívópálca maximum jelzése felett van a szint kb. 1cm-rel. De leállítás után akár 10-15 perccel felső nívó alatt van a szint, gondolom az olajszűrő házból lassan lecsöpög. A cserénél csak 5 liter lett pedig beletöltve, úgy, hogy az olajszűrő házból ki lett szívva. Gondolom az elejét meg kell emelni a tökéletes leengedéshez. Szerintem ez igy rendben van.
A másik dolog főleg városi autózás után tapasztaltam kétszer, hogy alapjáraton volt pici ingadozás, ami hallható is volt illetve a fordulatszámmé rő picig ingadozott, d ha leállítom, vagy megyek tovább megszűnik. Mi okozhatja ezt, valakinek volt már ilyen tapasztalata(Dönci blogjában olvastam hasonlót)?
Van még egy dolog amire felfigyeltem és nem tudom, hogy más is tapasztalt-e ilyet, ha 1500 körüli fordulatnál nagy gázt adok, főleg padlózás erősen megindul az autó, ilyen sivító hang mellett ami 2000 fordulat körül megszűnik és a motor ugyanúgy húz csak már a motorhang hallatszik. Ez a sivító hang olyan, mintha a belső ventillátor erősödne fel. De gondolom ez a fajta autózás nem is tesz neki jót, folyamatos gázadásnál ez a hang nincs.
Válaszaitokat, tapasztalatoka t előre is köszönöm.
Naplózva
fbi1984
Fórumfüggõ
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Nem: Férfi
Hozzászólások: 264



« Válasz #2252 Dátum: 2017. November 01. - 21:36:27 »

Sziasztok!

Új vagyok még itt a forumon, néhány tapasztalatot szeretnék megosztani veletek, illetve kérdezni. Nemrég vásároltam egy i30 1.6 crdi-t 110le, 2014. évjárat. Olajcsere előtt is és utána is hosszabb állás után történő ellenőrzést követően a nívópálca maximum jelzése felett van a szint kb. 1cm-rel. De leállítás után akár 10-15 perccel felső nívó alatt van a szint, gondolom az olajszűrő házból lassan lecsöpög. A cserénél csak 5 liter lett pedig beletöltve, úgy, hogy az olajszűrő házból ki lett szívva. Gondolom az elejét meg kell emelni a tökéletes leengedéshez. Szerintem ez igy rendben van.
A másik dolog főleg városi autózás után tapasztaltam kétszer, hogy alapjáraton volt pici ingadozás, ami hallható is volt illetve a fordulatszámmé rő picig ingadozott, d ha leállítom, vagy megyek tovább megszűnik. Mi okozhatja ezt, valakinek volt már ilyen tapasztalata(Dönci blogjában olvastam hasonlót)?
Van még egy dolog amire felfigyeltem és nem tudom, hogy más is tapasztalt-e ilyet, ha 1500 körüli fordulatnál nagy gázt adok, főleg padlózás erősen megindul az autó, ilyen sivító hang mellett ami 2000 fordulat körül megszűnik és a motor ugyanúgy húz csak már a motorhang hallatszik. Ez a sivító hang olyan, mintha a belső ventillátor erősödne fel. De gondolom ez a fajta autózás nem is tesz neki jót, folyamatos gázadásnál ez a hang nincs.
Válaszaitokat, tapasztalatoka t előre is köszönöm.

Szia, nekem is ugyanilyen van, csak 2013 októberi.
A motorolaj töltési mennyisége a gépkönyv szerint 5.3 liter.
Nekem a márkaszerviz is mindig 5.3 litert töltött bele, és igen, ez kicsit magasabb szint, mint a pálca felső jelölése. Ez nem okoz gondot.
A gondot az okozná, hogy ha idővel nőne a szint (gázolaj kerül a motorolajba).
Járatás után normális, hogy lejjebb megy az olajszint. Az olajozott alkatrészek felveszik, aztán leállításkor mindenhonnan visszafolyik az olajteknőbe.

"A cserénél csak 5 liter lett pedig beletöltve, úgy, hogy az olajszűrő házból ki lett szívva..."
Olajcserénél a szűrőt is illik cserélni, nem csak kiszívatni.

"Gondolom az elejét meg kell emelni a tökéletes leengedéshez."
Ha sík felületen áll, akkor nem kell megemelni. A leeresztőcsava r a legalacsonyabb pont. A szerelők viszont nem várják meg, hogy az utolsó csepp is kicseppenjen.

Alapjárat ingadozás nekem csak egyszer fordult elő piros lámpánál, hideg motorral (4 év 42 ezer Km alatt).
A következő pirosnál már egyenletesen járt. A szerviz hibakódot nem talált.

A "sivító" hang szerintem a turbóból jön. Én 1500-ról még nem szoktam kínozni.
1900 - 2800 között érzi magát igazán elemében.
Naplózva

Hyundai i30 1.6 CRDI LP - Business - 2013
Hyundai i10 1.1 Benzin - Comfort - 2008
boateng28
Tanpályás
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 4


« Válasz #2253 Dátum: 2017. November 02. - 22:43:40 »

Köszi válaszodat!
Az olajszuro termeszetesen lett cserelve, a szuro hazbol csak a kulon keresemre lett kb 1,5 deci kiszivatva. Az olajcsereket eddig minden automnal en csinaltam, mindig jol lefolyt, most csak a garancia miatt csinalta szerelő. Legkozelebb en csinalom. Ha kb 15 percet all felso nivo alatt a szint 1 centivel, de hosszabb ido utan felette. A reszecske regeneracio miatt kerulhet gazolaj, nem tudom ennel a tipusnal ez mennyire jellemzo. Mikor vettem hyundainal atvizsgaltatta m, minden renben volt. Most hyundaios foszerelovel beszeltem, az alapjarat ha neha ingadozik pont regeneral a reszecske, nem szabad leallitani. Az 1500 nel a nagy gazra igy kell reagaljon de persze nem ott kell tolni neki. Egyszoval rendben van minden. Kerdeztem a kuplungot is mert az elegge bent fog, de annak is ilyennek kell lenni. Neked a kuplung hol kezd fogni?



Naplózva
fbi1984
Fórumfüggõ
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Nem: Férfi
Hozzászólások: 264



« Válasz #2254 Dátum: 2017. November 03. - 22:02:42 »

Köszi válaszodat!
Az olajszuro termeszetesen lett cserelve, a szuro hazbol csak a kulon keresemre lett kb 1,5 deci kiszivatva. Az olajcsereket eddig minden automnal en csinaltam, mindig jol lefolyt, most csak a garancia miatt csinalta szerelő. Legkozelebb en csinalom. Ha kb 15 percet all felso nivo alatt a szint 1 centivel, de hosszabb ido utan felette. A reszecske regeneracio miatt kerulhet gazolaj, nem tudom ennel a tipusnal ez mennyire jellemzo. Mikor vettem hyundainal atvizsgaltatta m, minden renben volt. Most hyundaios foszerelovel beszeltem, az alapjarat ha neha ingadozik pont regeneral a reszecske, nem szabad leallitani. Az 1500 nel a nagy gazra igy kell reagaljon de persze nem ott kell tolni neki. Egyszoval rendben van minden. Kerdeztem a kuplungot is mert az elegge bent fog, de annak is ilyennek kell lenni. Neked a kuplung hol kezd fogni?

Nekem is eléggé bent fog a kuplung. Ott, ahol más normális autóknál is. Nem hiszem, hogy az alapjárat ingadozás a részecskeszűrő regenerálása miatt van.
A regenerálás soha sem történik hideg motornál.
A regenerálásnak van egy pár feltétele. A részecskeszűrő nek már forrónak kell lennie, egy bizonyos minimális fordulatszámna k meg kell lennie egy adott ideig.
Ezzel is biztosítják, hogy ne a városban égesse ki a kormot.
Az olajszint emelkedése egyáltalán nem jellemző. Nem szoktam gyakran nézegetni, de szemre nem tűnt még fel, hogy változna.
Persze egy 42 ezer Km-t futott autónál meglepő lenne, ha nem így lenne.

Az éves szervizre szerintem márkaszervizbe vidd. Csak így biztosított az 5 év gari, a tiédre 2019-ig.
Ott nem csak az olajat cserélik, le, hanem egy lista alapján sok mindent ellenőriznek.

Naplózva

Hyundai i30 1.6 CRDI LP - Business - 2013
Hyundai i10 1.1 Benzin - Comfort - 2008
boateng28
Tanpályás
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 4


« Válasz #2255 Dátum: 2017. November 04. - 14:08:02 »

Minden autónál máshol fog a kuplung, általában azt mondják 5-8 cm felengedés, de nekem szerintem jóval előbb, de ezeken ilyen, nem volt nehéz megszokni, mert jó igy. Az ingadozás tünet mindkét esetben messze üzemmeleg motornál volt. Regenerálás feltétele 1500-2000 fordulat kb. 10 perc folyamatos autózás, de ha közben megállsz ingadozik az alapjárat regenerálás közben. Kb. 500 kilóméterenkén t regenerál ez is stimmelt csak pont megálltam mindkét esetben. Akkor tökéletes, ha folyamatosan autózol, ezért mondják, hogy 2 hetente megjáratni.
A garancia az egy más dolog, persze cserélnek fékolajat meg az összes szűrőt, de nyugaton ugye a 30.000km-t lehet fél év alatt teszik meg. A 30 ezres olajcserét nagyon soknak tartom egyébként még autópályás használat mellett is, én max 15-nél csere. Üzemanyagszűrő t minden 2. olajcsere, fékolajat meg felesleges, minden szerviz alkalmával, 2-3 évente bőven elég, főleg 3 éves autó esetében, természetesen figyelembe véve azt, hogy én már max 15 ezret megyek 1 év alatt, eddig meg már vagy 3x cserélték, legalábbis papíron.
Naplózva
fbi1984
Fórumfüggõ
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Nem: Férfi
Hozzászólások: 264



« Válasz #2256 Dátum: 2017. November 05. - 18:11:02 »

Minden autónál máshol fog a kuplung, általában azt mondják 5-8 cm felengedés, de nekem szerintem jóval előbb, de ezeken ilyen, nem volt nehéz megszokni, mert jó igy. Az ingadozás tünet mindkét esetben messze üzemmeleg motornál volt. Regenerálás feltétele 1500-2000 fordulat kb. 10 perc folyamatos autózás, de ha közben megállsz ingadozik az alapjárat regenerálás közben. Kb. 500 kilóméterenkén t regenerál ez is stimmelt csak pont megálltam mindkét esetben. Akkor tökéletes, ha folyamatosan autózol, ezért mondják, hogy 2 hetente megjáratni.
A garancia az egy más dolog, persze cserélnek fékolajat meg az összes szűrőt, de nyugaton ugye a 30.000km-t lehet fél év alatt teszik meg. A 30 ezres olajcserét nagyon soknak tartom egyébként még autópályás használat mellett is, én max 15-nél csere. Üzemanyagszűrő t minden 2. olajcsere, fékolajat meg felesleges, minden szerviz alkalmával, 2-3 évente bőven elég, főleg 3 éves autó esetében, természetesen figyelembe véve azt, hogy én már max 15 ezret megyek 1 év alatt, eddig meg már vagy 3x cserélték, legalábbis papíron.

Nekem hideg volt a motor, amikor ingadozott az alapjárat. Garázsból indultam és kb. 5 KM-t tettem meg (szeptemberben).
Nem mértem meg centire hol fog, de érzésre nincs nagyon bent.
A 15 ezrenkénti olajcsere "biztonságos". Cégnél tuti betartják a 30 ezret, ha egy éven belül fut ennyit.
Nekem eddig 10 - 12 ezer KM-re jött ki a csere.

"fékolajat meg felesleges, minden szerviz alkalmával, 2-3 évente bőven elég, főleg 3 éves autó esetében"
A fékolajcsere esedékessége nem függ az autó korától. Nálam cserélték minden évben (gondolom központilag előírják nekik), 2400 Ft-os tétel volt.
Fékfolyadék forráspontot tudnak mérni egyébként.

A gázolaj szűrővel is úgy vagyok, mint az olajcsere periódussal.
Inkább cserélem gyakrabban, mint hogy befigyeljen egy nagynyomású rendszer probléma sok százezer forintért.
 
Naplózva

Hyundai i30 1.6 CRDI LP - Business - 2013
Hyundai i10 1.1 Benzin - Comfort - 2008
boateng28
Tanpályás
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 4


« Válasz #2257 Dátum: 2017. November 07. - 19:30:18 »

Így igaz, ahogy leírtad.
Naplózva
Zsófi
Tanpályás
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 2


« Válasz #2258 Dátum: 2018. Február 23. - 11:09:53 »

Kedveseim, 2008-as Hyundai Matrix CRDi-nél 3000-es fordulat fölött lefullad a motor, leáll az autó. Összefügghet ez azzal, hogy néha nem röffen be az autó, csak forog az önindító? Ki kell venni a kulcsot és újra próbálkozni, hogy induljon. Mitől lehet?

üzenet összevonva: 2018. Február 23. - 11:12:01
Kedveseim, 2008-as Hyundai Matrix CRDi-nél 3000-es fordulat fölött  lefullad a motor, leáll az autó. Összefügghet ez azzal, hogy néha nem röffen be az autó, csak forog az önindító? Ki kell venni a kulcsot, és újra próbálkozni, hogy induljon. Mitől lehet?
« Utoljára szerkesztve: 2018. Február 23. - 11:12:01 írta Zsófi » Naplózva
Pabló
Hivatásos
****
Nem elérhető Nem elérhető

Nem: Férfi
Hozzászólások: 235



WWW
« Válasz #2259 Dátum: 2018. Február 24. - 00:28:47 »

Kedveseim, 2008-as Hyundai Matrix CRDi-nél 3000-es fordulat fölött lefullad a motor, leáll az autó. Összefügghet ez azzal, hogy néha nem röffen be az autó, csak forog az önindító? Ki kell venni a kulcsot és újra próbálkozni, hogy induljon. Mitől lehet?

üzenet összevonva: 2018. Február 23. - 11:12:01
Kedveseim, 2008-as Hyundai Matrix CRDi-nél 3000-es fordulat fölött  lefullad a motor, leáll az autó. Összefügghet ez azzal, hogy néha nem röffen be az autó, csak forog az önindító? Ki kell venni a kulcsot, és újra próbálkozni, hogy induljon. Mitől lehet?

Ez lehet akár zemanyagszűrő cseréjének elmulasztása is.
Nem tudom mikor volt benne cserélve.
Én pl minden motorolaj cserénél kicserélem, meghálálja a magasnyomású rendszer.
És a tankban lévő szivattyúnak se tesz jót egy eltömődött szűrő.
Indításnál okozhatna ilyen gondot a nyomás szabályzószele p is.
De nekünk az miatt sose állt le az autó.
Én szűrővel kezdeném,ha rég volt cserélve, utána megnézném a tankban a szívattyút, tud e eleget szállítani.
Naplózva

Hyundai Atos Prime 2000 (sajnos eladva) :-(
Hyundai Matrix 1.5crdi 2002

http://pablo83.weebly.com/
danabol
Tanpályás
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 2


« Válasz #2260 Dátum: 2018. Március 20. - 21:10:17 »

Sziasztok van egy Hyundai accentem 1.5 crdi 2005 os evjarat, 3 henger, na most olyan problémám van, hogy menet közben hiába nyomom a gázpedált nem reagállt az auto, néha elkapta neha nem, mintha darabos lenne a gázolaj :D ezt követően a reggeli első inditások is elég problémásak kezdtek lenni, füstöl es elég furcsán jár a motor, a szerelőmmel beszéltem, gépet rádugtunk a kocsira és azt írja hogy a hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő a híbás, menet közben is a gép rá volt dugva a kocsita es amikor ez az úgy nevezett dadogás jelentkezett akkor a víz hőfok a gép szerint elkezdett ugrálni 70-140 fokig össze vissza,ezek alapján biztosra vesszük hogy ez a szenzor lesz a hibás, na most az a kérdésem hogy ez a szenzor hol található pontosan? robbantot ábrát nem találtunk a kocsiról és bontosok se tudták megmondani, ha minden igaz ez menetesen csatlakozik valahova.
mellékesen még olyan kérdés hogy egészséges-e hogy 7 liter alá nem tudom vinni a fogyasztást? 330.000 km van benne amúgy
« Utoljára szerkesztve: 2018. Március 20. - 21:12:52 írta danabol » Naplózva
Pabló
Hivatásos
****
Nem elérhető Nem elérhető

Nem: Férfi
Hozzászólások: 235



WWW
« Válasz #2261 Dátum: 2018. Március 20. - 21:56:54 »

Sziasztok van egy Hyundai accentem 1.5 crdi 2005 os evjarat, 3 henger, na most olyan problémám van, hogy menet közben hiába nyomom a gázpedált nem reagállt az auto, néha elkapta neha nem, mintha darabos lenne a gázolaj :D ezt követően a reggeli első inditások is elég problémásak kezdtek lenni, füstöl es elég furcsán jár a motor, a szerelőmmel beszéltem, gépet rádugtunk a kocsira és azt írja hogy a hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő a híbás, menet közben is a gép rá volt dugva a kocsita es amikor ez az úgy nevezett dadogás jelentkezett akkor a víz hőfok a gép szerint elkezdett ugrálni 70-140 fokig össze vissza,ezek alapján biztosra vesszük hogy ez a szenzor lesz a hibás, na most az a kérdésem hogy ez a szenzor hol található pontosan? robbantot ábrát nem találtunk a kocsiról és bontosok se tudták megmondani, ha minden igaz ez menetesen csatlakozik valahova.
mellékesen még olyan kérdés hogy egészséges-e hogy 7 liter alá nem tudom vinni a fogyasztást? 330.000 km van benne amúgy

Szia!
Hát igen ez is okozhat túlzott fogyasztást.
Ha mindn igaz ez az érzékelő, szemből nézve bal oldalon a termosztát ház alatt, a generátor mellett lesz.
Oda le csak egy kábel megy.
Üzemanyag szűrő mikor lett cserélve, én 10 ezrenként javasolom.
Még esetleg a tankban lévő elektromos szivattyú is lehet akár ludas.
Meg akár érdekes járásod lehet lassan az injektorok végett is.
Voltak már felújjitva?
Nekem az első 250 ezernél adta meg magát, de az végett hidegen, melegen nehezen indúlt.
Elsőnek a vizhőfok jeladót nézném meg, ha továbbra is marad a jelenség, szivesen adok még tippeket, sikerült már életre keltenem olyan accentet, amit azért adtak el, mert senki nem tudta mi lehet a baja.
Naplózva

Hyundai Atos Prime 2000 (sajnos eladva) :-(
Hyundai Matrix 1.5crdi 2002

http://pablo83.weebly.com/
danabol
Tanpályás
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 2


« Válasz #2262 Dátum: 2018. Március 21. - 22:04:40 »

köszönöm szépen a segitséget megtaláltuk a hűtőfolyadék érzékelőt ott volt ahova írtad, és meg szűntek a problémák a cseréjével,, az űzemanyag szűrőt minden második olaj cserénél el végzem, az injektorok be lettek mérve géppel azok egészségesek, akkor meg a szivattyut kell megnezük hàtha ott a hiba.
Naplózva
Pabló
Hivatásos
****
Nem elérhető Nem elérhető

Nem: Férfi
Hozzászólások: 235



WWW
« Válasz #2263 Dátum: 2018. Március 21. - 23:32:18 »

köszönöm szépen a segitséget megtaláltuk a hűtőfolyadék érzékelőt ott volt ahova írtad, és meg szűntek a problémák a cseréjével,, az űzemanyag szűrőt minden második olaj cserénél el végzem, az injektorok be lettek mérve géppel azok egészségesek, akkor meg a szivattyut kell megnezük hàtha ott a hiba.

Örülök neki, hogy jó lett a gép.
Ha van bármi más kérdésed, nyugodtan irj privátban, vannak már tapasztalataim ezzel a motorral.
Ha minden igaz a mail cimem is publikus az adatlapomon.
Naplózva

Hyundai Atos Prime 2000 (sajnos eladva) :-(
Hyundai Matrix 1.5crdi 2002

http://pablo83.weebly.com/
bonyolult
Hivatásos
****
Nem elérhető Nem elérhető

Nem: Férfi
Hozzászólások: 199

Így nézek ki, csak kicsit nagyobb változatban:)


« Válasz #2264 Dátum: 2018. Március 29. - 11:31:40 »

Sziasztok, jó régen jártam erre:( most viszont segítségre lenne szükségem.
1.6CRDi (2007-es) az alany, és időnként, hetente 1-2 alkalommal, persze soha nem akkor
amikor szerelőnek megmutatnám, egy hülye ütemes dübögő-puffogó hangot hallani.

Az alábbi linken megfüllentheti tek:

https://drive.google.com/open?id=0B0jgahhGfxFmSGdISWd1SkdScFI0R3NtcmF1VlhodHhYeFA4

Van valakinek ötlete, mi lehet ez?

Matyika pont lekésett róla legutóbb, azóta elvittem márkaszervizbe, szét meg össze méregették,
mentek próbamenést is, de semmi motorikus baja. Futóművet átnézettem, az is hibátlan. Kipufogó is hibátlan.
De ha semmi nem okozza, akkor mi okozhatja, az itt a nagy kérdés.
Legtöbbször 80-100-as tempónál jelentkezik de előfordult már 60 körül is.

Köszönöm:
Attila
Naplózva

Az élet nem nehéz, csak szar a fogása...:)
Oldalak: 1 ... 149 150 [151] 152   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

A MySQL adatbázis használatával A PHP programnyelven íródott Powered by SMF 1.1.23 | SMF © 2015, Simple Machines | TinyPortal v0.9.8 © Bloc

Szabványos XHTML 1.0! Szabványos CSS! Dilber MC Theme by HarzeM
Az oldal 0.04 másodperc alatt készült el 28 lekéréssel.